المسيح ابن الانسان لــ أبــــو جعفر
مرحبا بك زائرنا العزيز فى منتدى المسيح ابن الانسان للأخ ابو جعفر

اذا كانت هذه زيارتك الاولى وتود الانضمام لنا تفضل بالتسجيل معنا

او قم بتسجيل الدخول اذا كنت منتسب لدينا
المسيح ابن الانسان لــ أبــــو جعفر
مرحبا بك زائرنا العزيز فى منتدى المسيح ابن الانسان للأخ ابو جعفر

اذا كانت هذه زيارتك الاولى وتود الانضمام لنا تفضل بالتسجيل معنا

او قم بتسجيل الدخول اذا كنت منتسب لدينا
المسيح ابن الانسان لــ أبــــو جعفر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


مرحبا بكم فى منتدى المسيح ابن الانسان للحوار الاسلامى المسيحى للاخ أبو جعفر والمنتدى على منهج أهل السنه والجماعه
 
الرئيسيةالتسجيلدخول
اعتراف خطير من البابا شنوده يثبت فيه تحريف الكتاب المقدس تفريغ الاخت أمل 5051_i14
مرحبا بكم فى منتدى المسيح يدعوك الى الاسلام للحوار الاسلامى المسيحى للاخ أبو جعفر والمنتدى على منهج أهل السنه والجماعه
الادارة تقدم كل الشكر والعرفان لاعضاء المنتدى الاعزاء على مجهوداتكم المبذولة من اجل هذا الصرح العظيم فكلمة شكر لاتفيكم حقكم جعله الله فى ميزان حسناتكم تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال ونحن فى انتظار المزيد من ابداعاتكم

 

 اعتراف خطير من البابا شنوده يثبت فيه تحريف الكتاب المقدس تفريغ الاخت أمل

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
الانبا أبو جعفر
ادارة


الجنس : ذكر عدد المساهمات : 75
نقاط : 246
تاريخ التسجيل : 16/12/2011

اعتراف خطير من البابا شنوده يثبت فيه تحريف الكتاب المقدس تفريغ الاخت أمل Empty
مُساهمةموضوع: اعتراف خطير من البابا شنوده يثبت فيه تحريف الكتاب المقدس تفريغ الاخت أمل   اعتراف خطير من البابا شنوده يثبت فيه تحريف الكتاب المقدس تفريغ الاخت أمل I_icon_minitimeالأحد يناير 08, 2012 9:33 am

((**بسم الله الرحمن الرحيم**))
بعد الحمد الله والصلاة والسلام على رسول الله محمد ابن عبد الله وبعد..
((**بسم الله الرحمن الرحيم**))
((** مقدمه للاخ أبو جعفر**))
بعد الحمد الله والصلاة والسلام على رسول الله محمد ابن عبد الله وبعد.. جزا الله خيرا الاخت (أمل بعيد ) على هذا الجهد الطيب والوقت التى قضدته فى تفريغ هذه الماده القليله الكلام الكثيرة المعانى الهامه لكل نصرانى.
والتى لبد أن يراجع كل نصرانى فيها النظرة ويقرئها مرة ومرات .
وهذا وأن دل يدل على أن الاخت حريصا كل الحرص على هدايه الناس فلعل الله يهدى بهذه الكلمات من هو مصروف مرتاب .
ولا نحقر من المعروف شيئا .
فقد قامت أختنا حفظها الله بتفريغ 32دقيقه و59 ثنيه لمحاضرة ألقها كبير الاساقفه شنوده يؤكد ويؤيد فيه ويثبت تحريف الكتاب المقدس فمن لا يصله الكلام فباذن الله يصله المقال لعل الله يهدى بهذه الكلمات ولو رجلا واحد خير لها من الدنيا وما فيها.
فقد قمت بمراجعه المادة حرف حرف فالأخت كتبت فأجادت فأحسنت
ونشكر كل من قرئها وساهم فى نشرها فالدل على الخير كفاعله وجزاكم ربنا خير الجزاء وفتح الله بكم قلوب مغلقه اللهم أمين
وصلى الله وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه ومن ولاه .

((** مقدمه**))

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله ومن تبع هداه ومن والاه
لقد قمت بتفريغ هذه الماده راجية من المولى أن ينفع بها من يقرأها
يقول بالحرف الواحد باباهم شنوده
لما الاقي هذا الإهتمام بالكتاب المقدس وإن في كل سنه بيقام إسبوع للكتاب المقدس دي بركه كبيره جداً في الإهتمام بالكتاب وعايز أكلمكم شويه في تفاصيل هذا الموضوع.
أنا طُلب إليه(1) إني اتكلم عن الكتاب المقدس وتحديات العصر هو طبعاً جايز التحديات تحديات للعصر ولكن ليست تحديات للكتاب المقدس لأن الكتاب المقدس أكبر من أن يكون موضع تحدي
ولكن مع ذلك النقاط الي ممكن نقولها هي الآتي وأنا مسرور طبعاً إن هيئة دار الكتاب المقدس موجوده معانا في هذه الليله لأن فيه كلام عايز أقوله لهم همه بالذات قبل ما أقوله لكم أنتوا
أول مشكله تقابلنا هي الترجمات الكثيره للكتاب المقدس وهذه الترجمات بينها وبين بعضها البعض فروق عديده
جايز تكون فروق في اللغه أو في الألفاظ
ولكن مع ذلك تثير شكاً عند كثيرين
وممكن ناس يقولون لنا هوه دا كلام ربنا وكل يوم تقولوا كلام ثاني غير الأولاني حكايه مش مزبوطه
صدقوني لما بيجيني كتاب الي إسمه كتاب الحياه ده
وهو كتاب مقدس عشان أمضي عليه مابرضاش أمضي عليه مع إنه كتاب المقد س
لأني مش موافق على الترجمه الموجوده
إحنا مش معناها كل ماتطلع ترجمه في لبنان ننكرها في مصر
مصر بلاد متحفظه كنيسه كونزيرفيتيزإلى أبعد الحدود
كل يوم ترجمه لينا ماتعجبناش ياريت تستقروا على ترجمه معينه ونمشي عليها
الترجمه البيروسيه ما احنا مبسوطين منها هوه كتابنا مجرد خلاف بين شيخ تبقا قسيس قسيس تبقا شيخ أو أن المنعم عليها تبقى الممتلئه نعمه أو أن تقاليد وتعاليم دي حاجات بسيطه ولفنا عليها ونقدر نقولها لأولادنا ومبسوطين قوي من الترجمه ديه ومشيين بيها
ولكن أرجوا من دار الكتاب وأرجوا ملحا في الملاحظه الآتيه
طلعتوا طبعه جديده للكتاب المقدس في أولها ملاحظات تقول دي مزيده ودى ناقصه في بعض النسخ طيب ماهو الكلام هذا مفكك ياجماعه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1)هو قال اللي لكن الأخت قالت إليه تنسب الكلام إليه هو
وهكذا كان يفعل السلف لا ينسبون الكلام لاأنفسهم

غير المسيحيين يقولون علينا ايه انتوا بتزودوا في الكتاب وبتنقصوا وي مش موجوده في نسخ وي موجوده في حاجه ثاني
ياريت ياريت إن القائمين على طبع الكتاب المقدس يفرقون تماماً بين مايقال في كليات اللاهوت وما يعطى للمؤمن العادي ليقرأه
المؤمن العادي يتعبه إنك تقول له دي مزيده ودي ناقصه ودي موجوده في نسخ ومش موجوده في نسخ
الكتاب أيضا أبو شواهد فيه الحاجات دي
ليس من نفع المؤمنين أن يقال لهم هذا إنما هذا من نوع التشكيك
برضه لما بيجيني كتاب مقدس من هذا النوع بارفض أمضي عليه
إحنا بنتعاون مع بعض في مسألة الكتاب المقدس
وأكثر ناس بياخذوا منكم من دار الكتاب المقدس همه الكنيسه القبطيه الارثوذوكثيه فيجب ان نراعي مشاعرها في هذه الطبعات ماتلجؤناش ان احنا نطبع الكتاب لوحدينا ومانتعاملش مع دار الكتاب
أنا آسف بقول الملاحظات دي كان ممكن ابعتها لكم جواب لكن الكتاب المقدس بيقول على يد كاتبين أو ثلاثه تصان كل
(( ثم ضحك هنا ولم أفهم ما قال))
خصوصا أن هذه الترجمات أحياناً تكون خلاف في اللفظ وأحياناً تكون خطأ فعلاً يعني تكون الترجمه الجديده خطأ حاضرب لكم مثال من جهة الأخطاء زي أحياناً تترجم كلمة الأمم بالوثنيين الأمم هم الأمم جينتايلز كلمة جينتايلز بالإنجليزيه أصلها من الكلمه اللاتينيه جينس وجينس يعني جنس بترجمها بالقبطى يعنى إفسس يعني الأمم فهي معناها الأمم لكن مش معناها الوثنيين كانوا اليهود يعتبرون غير اليهود هم الأمم سواء كانوا وثنيين أو غير وثنيين هم أمم يعني الأمم الأخرى التي ليست من أب الآباء وليست من أصل إبراهيم أب الآباء بالذات ليست من نسل يعقوب سواء كانوا وثنيين أو غير وثنيين وياما انظم ناس من الأمم إلى الإيمان وماكانوش وثنيين يعني راحاب ماهي صارت من جدات المسيح ولم تكن وثنيه ولكنها كانت أمميه وراعوث انضمت إلى نسل المسيح ولم تكن وثنيه لكنها كانت أمميه ليست من بني يعقوب
أو مثلا يجوا يقولوا في ترجمة التطويبات بيقولوا سعداء سعداء سعداء همه المساكين بالروح سعداء وهمه الودعاء ؟
ده لو جابوا لنا ألف ترجمه بتقول سعداء مش حنتنازل عن التطويبات أبداً طوبى للمساكين بالروح طوبى للودعاء إيه الي سعداء دي
وشفت كتاب لواعظ مشهور جداً جداً في بلاد الغرب إسمه جلي جراهام عنوان الكتاب ((هؤلاء هم السعداء))
أنا افتكرت السعداء اللى السعداء في حياتهم فلقيت السعداء هيه الي على التطويبات شرح للتطويبات
التطويبات كلمة مكاريوس وجمعها مكاري كلمه يونانيه واسعة المعنى البعض يترجمها سعيد بكلمة هابي والبعض بيترجمها مبارك بكلمة بلاتيف
ولكن هي تشمل سعيد ومبارك الإثنين مع بعض لو قلنا مبارك بس يبقى غلط ولو قلنا سعيد بس يبقى غلط فالترجمه الإنجليزيه غير دقيقه
فلذلك فيه ترجمات إنجليزيه يسموها فيوتي فيود فيوتي فيود بدال مانقول هابي أو نقول بلاتيف هيه بتجمع المعنيين مع بعض
لذلك الكلمه العربيه مطوب أو مزبوط هيه كلمه سليمه ايه معنى اننا نغير ديه طب ماكلمه تطويب موجوده في اللغه العربيه وكويسه خالص في الغرب تلاقوا ترجمات كثيره جدا ً يعني مثلاً حتى ترجمة انج زينج اللي هيه من أشهر الترجمات تلاقوا كينج زينج وتلاقي نيو كينج زينج وتلاقي اوستراليو كينج زينج وتلاقي ريفايدت كينج زين ده غير الترجمات الثانيه الي هيه جيروسوا لينفايقن وأميريكاً وفيه حاجات كثيره خالص
لكن إحنا في بلد محافظ عايزين ترجمع على قدنا لا عايزين نزود ولا ننقص والكتاب ليس مجالاً للفصاحه وإنما كتاب للتعليم
زيه زي واحد جه يترجم كتاب المزمور الأول قصاصه تذ رها الريح صدقوني قال كلام مضحك مش عاوزه يعلق في أذهاننا
كلنا ماسكين حكاية قصاصه تذرها الريح وما..
الترجمات العديده هي نوع من التحدي الذي يسعد الناس وليس تهديداً
لأن الكتاب المقدس مش بتاع تهريج الكتاب المقدس شيئ كما هو بناخذه زي ماهوه كذا لاعايزين فيه التجديد ولاعايزين فيه الترجمات أخرى ويبقى لنا كما نحن
الترجمات الأخرى إن حبوا يودوها بلاد أخرى يودوها لكن برضه أنا أنصح إن الترجمه العربيه تبقى كما هي في الترجمه العربيه
النقطه الثانيه: المتعبه بالنسبه لتحديات العصر هي مساله الكريتيزم والكريتيزم هي روح النقد في دراسة الكتاب تلاقي ناس يجوا مثلاً في كليات لاهوت يجي يدرس إنجيل يوحنا يقول من هو كاتب إنجيل؟
يوحنا هل هو يوحنا الرسول أم يوحنا آخر؟
يوحنا إلي عاش في القرن الأول أو في القرن الثاني؟
ويقعد يقول زي مايقول ويخرج الإنسان وسط شكوك عديده وممكن الذين يحاربون الكتاب يخدو الحكايه مقشره ومبخره ويحاربوا بيها
ليه الكلام دا ؟
المشكله التي توجد في الغرب ولاحظناها كثيراً إن العقل يسيطر أكثر من الوحي واخذين بالكم من الكلام دا العقل يسيطر أكثر من الوحي
وهناك كنائس غربيه كثيره كنائس عقلانيه يعني ماتاخدش كلام الوحي بتاع الكتاب بقدر الفكر بتاعه
زي الناس الي بيتكلموا عن الهيموس كواليتي الي هيه الشذوذ الجنسي ويحاولوا يبحثوها خطيئه والا مش خطيئه إنتوا حتفضحونا ؟
دا أنا لما زرت أنجلترا المره الي فاتت ألقيت محاضرتين على بعض إجتماع كبير من الأسوس والقساوسه إجتماع منهم عن الهيموس كواليتي والإجتماع الثاني عن اوردونيشن اور ذا ومن يعني رسامة الكهف النساء كهف نتكلم إيه تعليم الكتاب
ماناخذتش الكتاب من الناحيه العقلانيه ماشيه إزاي الوحي يقود العقل ولايجوز إن الوحي يخضع للعقل خذوا بالكم من العباره ديه الوحي يقود العقل ولايجوز أن الوحي يخضع للعقل لأن الوحي نور سماوي يرشد العقل مش نقعد نبحث فيه النقد دا سياسة الكريتيزم الي مشيت في الكتاب المقدس بدأت تخش في دور آخر
يعني إيه دور آخر؟
يعني فيه ناس في الكريتيزم ياخذوا بعض أجزاء من الكتاب المقدس ولا يؤمنون بها المدرسه الي بيسموها نيوسيولوجي يعني اللاهوت الجديد يقولك مثلاً 11 إصحاح الأولانيين من سفرالتكوين نيكولوجي نيتولوجي يعني أساطير
ويبتدي كما لو كنا من تكوين 12 الي هيه دعوة إبراهيم
ويقولك لك شويه قصة يونان النبي ممكن تكون برضه نيكولوجي برضه أساطير وشويه كثير من نبوئات حزقيال ممكن تكون نيتولوجي أساطير وطبعاً ممكن شجرة معرفة الخير والشر الي هيه في الإصحاحات الأولى من التكوين برضه تطلع أساطير وفلك نوح يطلع أساطير يعني الحكايه تخلي العقل يتوه من شغل الأساطير
والكلام دا ممكن يطلع مهاجمات للكتاب المقدس برضو
يعني همه عايزين العقل يحكم ياترى دا مزبوط ولا لاء
نوع أقل من هؤلاء يقول لك نفرق بين العهد الجديد والعهد القديم فيحترمون العهد الجديد إحتراماً أكثر من العهد القديم كما لو كان العهد القديم شيئ عتى عليه الزمن وأصبح مش موجود
وفي نفس الوقت ممكن يوعظوا من العهد القديم لكن وقت اللزوم نقول دي بتاعة العهد القديم ودي بتاعة العهد الجديد وتبقى مسأله تخش في دور عقائدي
وبعدين ناس يقول لك في العهد الجديد نفرق بين كلام المسيح وكلام الرسل والكلام بتاع المسيح يطبع بالأحمر والباقي أسود
وفاكر مره من المرات كنت باتناقش مع أحد رؤساء الكنائس الكبيره في أوروبا وأنا بناقش برضه في رساله المرأه وقلت له ماورد في رسالة تيموساوس الأولى الإصحاح الثاني وماورد في كرونثوس الأولى الإصحاح 11 قال لي دا كلام بولس الرسول قلت له كلام بوليس الرسول موحى به والا مش موحى به؟
قال لي طبعاً موحى به!
قلت ليه إيه لازمة تقول بولس والا مش بوليس لكن ممكن واحد ياخذ الكلام دا مايحترموش قدر مايسمع إن الي بيتكلم هوه المسيح
طيب وهمه الرسل دول جابوا كلام من عندهم ؟
بيقول لم تأتي النبوأه قط لمشيئة إنسان بل تكلم بها أناس الله القديسون ماسوقين من روح القدس ماسوقين من إيه؟ من روح القدس يعني هوه روح القدس زي مابنقول القانون الناطق في الأنبياء وزي ما المسيح قال لهم في متى 10لستم أنتم المتكلمين بل روح أبيكم هو المتكلم فيكم وكلمة وحي الي هيه بالإنجليزي انيسترايبيكن إيه الكومستراكشن بتاع الكلمه دي انيستاير جيه من كلمة استيريت الي هيه الروح واين يعني جوا يعني الروح جواها
عشان كذا لماتجي الدوا خلص معاه بيقول لك استرايرت ايف يعني برا يعني روحه طلعت يعني خلصت مابقاش ليه فيده حاجه انيسكايرد يعني الروح القدس دخلت جواها يعني اليستيريت اين دخلت جواها فيبقى الروح القدس هوه الي أوحى هذا الكلام فكلم به أناس الله القديسون ماسوقين من روح القدس لذلك لما يجي ناس مثلاً كاثوليك ويقولوا إنجيل مرقص دا ملاه بطرس نقول له ماملاهوش بطرس داملاه الروح القدس ملاه إيه الروح القدس مش بطرس الي بيملي دا الروح القدس هوه الي بيملي!!!!
فطريقة الكريتيزم طريقه متعبه ومع ذلك ممكن أن يدرسوها في المعاهد الدينيه لكن لاتكون كتباً تطبع وتوزع على عامة الشعب
ما أجمل ماكتبه القديس أوغسطينوس عن كلمه الله وأهميتها وأن أحنا لا نضع العقل لها أنما لا نخضعها للعقل أنما نخضع العقل لها
فى كتاب للقديس أغسطيونس مترجم فى مجموعه اباء نقيا وما بعد نقيا
استيريت آند ذا ليترالروح والحر كتاب جميل ياريت انكوا انتوا تقرأوه في هذا المجال
من أسوأ التحديات التي قام بها الناس يقصدون أن يتحدوا بها الكتاب المقدس الكتاب المقدس أكبر من كدا الترجمه الحديثه التي ترجمها شهود ياهوا للكتاب إسمها نيوويرلد فايبل يعني كتاب العالم الجديد وساعات بيسموها نيو ويرلد برامبليشن اوف ذا استريكشن المهم إنها يسموها ترجمة إيه العالم الجديد يوضبوا الآيات توضيبه مخصوصه بحيث تتفق مع عقلية شهود ياهوا لذلك إذا فات عليك واحد من بتوع ياهوا وجيه يناقشك قول له ماباستعملش غير الكتاب دا بس يجيب لك أي كتاب ثاني قول له هوه دا عشان كذا كويس ان يكون عندنا كتاب واحد نتفاهم فيه لأن الترجمات الحديثه يقول لك لا الأصل اليوناني قول له لا أصل يوناني ولاحاجه تاني أنا عايزالكتاب دا هوه وبس
أنا فاكر وأنا كنت بادرس شهود ياهوا لطلبة الإ كريليكيه ولخبطوا المعنى كله بشوية شغل من النار
عشان كذا باقول لكوا إحذروا الترجمات الجديده الي بيقوم بالترجمه بيستخدم مفهومه الخاص وليس واقعية الكلمه وحقيقتها مفهومه الخاص وبحكاية المفهوم الخاص دا أنا حخش فيها بالتحديات الأخرى فادخت مزاجه كذا إحنا عايزين حاجات تحفظ الفهم الخاص في العقائد المتفق عليها أو زي مابيقول الكتاب الإيمان المسلم إلينا من القديسين أو على الأقل الإيمان الرسولي الي تمثله آيه مشهوره في تيموثاوس 2 إصحاح 2 آيه 2 إحفظوها بالثلاث اثنينات دول مساوس 2 آيه 2 في إصحاح2 بولس الرسول بيقول في تيموثاوس وماتعلمته مني بشهود كثيرين أودعه ناساً أمناءيكونون أكفاء أن يعلموا آخرين سواء ماتعلمته مني أوماتكلمته مني مش حندقق في حكايه زي دي لكن المهم إنتيموثاوس إستلم من بوليس وفي مساوس حيسلم آخرين والآخرين يسلموه طب وبولس الكورونسوس1لأولى 11يقول تسلمت من الرب ماسلمتكم يبقى بولس يتسلم من الرب وبولس يسلم في تيموثاوس وفي تيموثاوس يسلم أشخاص أكفاء والأشخاص دول بيسلموا ناس تانيين والحكايه ماشيه تسلسل في التسليم الرسولي لكن كل واحد في الكتاب المقدس يطلع لنا بفهم خاص اهو دا الي يتعب ده اللى يتعب ...

اهم ثلاث روابط لكل نصرانى يريد الحق
مع تحيات أخوكم الانبا أبو جعفر
https://elmasih-ebn-elensan.forumegypt.net/t119-topic#144

تفريغ الاخت((** أمل بعيد**))
المشرفه فى غرفه عيسى عبد الله ورسوله
عبر برنامج االانسبيك
السبت 6/1/2012
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
اعتراف خطير من البابا شنوده يثبت فيه تحريف الكتاب المقدس تفريغ الاخت أمل
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
المسيح ابن الانسان لــ أبــــو جعفر :: قسم العام الاسلامي المسيحي :: قسم مقالات الحوار الاسلامى المسيحى-
انتقل الى: